مقالات

دلیل استارت نخوردن خودرو چیست

تصور کنید که در یک موقعیت اضطراری با عجله به سمت خودروی خود می روید تا به سرعت خود را به یک قرار مهم برسانید. اما هنگام چرخاندن سوییچ یا فشردن دکمه استارت، خودرو استارت نمی خورد! آزاردهنده است، اینطور نیست؟

در این مقاله می خواهیم به این موضوع پرداخته و دلیل استارت نخوردن خودرو را بررسی کنیم. با خواندن این مقاله شما می توانید خودتان خودروی خود را در هنگام استارت نخوردن عیب یابی کنید!

خرابی باتری اولین و معمول ترین دلیل استارت نخوردن خودرو است. با پایان یافتن عمر باتری، خودرو روشن نمی شود.

علائم خرابی باتری خودرو

در صورتی که باتری خودرو به طور کامل خوابیده باشد، موتور خودرو استارت نزده و روشن نمی شود، همچنین برق نیز پشت آمپر نیامده و چراغ ها روشن نمی شوند.

اما اگر باتری در حال کشیدن آخرین نفس هایش باشد، موتور استارت می زند اما روشن نمی شود. در این حالت احتمالا برق ضعیفی پشت آمپر آمده و چراغ ها نیز با شدت اندکی روشن می شوند.

همچنین تغییر شکل دادن ظاهر باتری نیز نشانه دیگری از خرابی آن محسوب می شود.

راهکارهای برطرف کردن مشکل خرابی باتری

برای اطلاع یافتن از وضعیت باتری بهتر است نشانگر روی باتری را با دقت نگاه کنیم، در صورتی که نشانگر روی باتری به رنگ سیاه درآمده باشد، یعنی باتری تخلیه شده و نیاز به شارژ دارد. 

اما در صورتی که نشانگر به رنگ سفید درآمده باشد، به این معنی است که عمر باتری به پایان رسیده و احتیاج به تعویض دارد.

خرابی استارت خودرو

خرابی استارت موتور دومین عامل روشن نشدن خودرو است. استارت یک قطعه مکانیکی-برقی است که در واقع نوع پیشرفته و امروزی هندل های قدیمی محسوب می شود. این قطعه از یک آرمیچر و یک سیم پیچ تشکیل شده و با ورود جریان برق به سیم پیچ، موتور خودرو را از طریق دنده فلایویل استارت می زند. در صورت خرابی استارت، خودرو روشن نخواهد شد.

علائم خرابی استارت خودرو

خرابی استارت علائم مختلفی دارد، در صورتی که استارت کاملا از کار افتاده باشد، صدای استارت به گوش نخواهد رسید. اما در صورتی که این قطعه خراب شده باشد و هنوز از کار نیافتاده باشد، علائم دیگری از خود نشان می دهد.

استارت خوردن با تاخیر، بد استارت خوردن، درگیر بودن استارت با دنده فلایویل پس از روشن شدن موتور و شنیدن صدای تیک پس از باز کردن سوییچ از سمت موتور

راهکارهای برطرف کردن مشکل خرابی استارت

خرابی استارت معمولا از سمت زغال استارت اتفاق می‌افتاد. در صورتی که زغال استارت کثیف شده، اتصال آن با بالشتک استارت قطع شود، زغال استارت به بدنه استارت بچسبد و یا زغال شکسته یا تمام شود، استارت خودرو به درستی کار نخواهد کرد. در این حالت نیاز است که استارت خودرو توسط مکانیک ماهر باز شده و زغال آن تعمیر شود.

خرابی سیم پیچ استارت و قطع شدن اتصالات آن از ذغال نیز یکی دیگر از عوامل خرابی استارت است.

خرابی باتری کلید فوب

خرابی کلید فوب (FOB) یا همان ریموت خودرو در خودروهای دارای سیستم Keyless Start، یکی از دلایل استارت نخوردن خودرو است. این خرابی می تواند در نتیجه تمام شدن یا خرابی باتری باشد و یا خرابی مدار داخل کلید.

علائم خرابی باتری کلید فوب

در صورتی که باتری کلید فوب تمام شود، خودرو روشن نخواهد شد و شما احتیاج به تعویض باتری و یا شارژ کردن آن خواهید داشت. در برخی از کلیدهای فوب، باتری از نوع قابل جایگزین ساعتی است و می تواند به سادگی توسط مصرف کننده تعویض شود. اما برخی دیگر از خودروها (مانند نیسان تیانا) دارای باتری داخلی هستند و درگاهی در داخل خودرو برای شارژ کردن ریموت وجود دارد. در صورتی که باتری ریموت خودروی شما به تازگی هرچند روز یکبار خالی می شود و احتیاج به شارژ کردن آن دارید، احتمالا باتری کلید فوب خراب شده است.

این خرابی ممکن است به علت پایان یافتن عمر باتری باشد. همچنین دلایل دیگری نظیر ضربه خوردن کلید، قرار گرفتن کلید در معرض آفتاب به مدت طولانی و ایجاد اتصال داخلی نیز می توانند باتری کلید را خراب کنند.

راه کارهای برطرف کردن خرابی باتری کلید فوب

در صورتی که کلید فوب شما ضربه خورده و مدار داخلی آن دچار مشکل شده و یا باتری اتصال داخلی کرده باشد، نیاز است کلید توسط یک متخصص باز شده و تعمیر شود. در صورتی که خرابی به گونه ای باشد که نتوان آن را تعمیر کرد، خرید کلید فوب جدید اجتناب ناپذیر خواهد بود.

در صورتی که باتری کلید فوب شما قابل تعویض است، خرید باتری فوب جدید و تعویض آن می تواند مشکل شما را حل کرده و دلیل استارت نخوردن خودرو را برطرف کند.

قفل شدن فرمان

قفل شدن فرمان می تواند یک دلیل برای استارت نخوردن خودرو باشد. در صورتی که هنگام خاموش بودن خودرو فرمان را مقداری بچرخانید، غربیلک قفل می شود. در این صورت برای روشن کردن خودرو نیاز است دوباره اندکی فرمان را بچرخانید تا قفل خارج شود و سپس اتومبیل را روشن کنید.

اما ممکن است در این حالت فرمان نچرخیده و از حالت قفل خارج نشود و شما نتوانید خودرو را استارت بزنید.

دلایل خرابی قفل فرمان

خرابی پمپ هیدرولیک، خرابی پمپ برقی فرمان و خرابی سیستم هیدرولیک عواملی هستند که می توانند باعث قفل شدن فرمان در هنگام رانندگی شوند.

اما قفل ماندن فرمان در زمانی که خودرو خاموش است می تواند ناشی از شکستگی در اتصالات فرمان باشد.

راه کارهای برطرف کردن

در صورتی که فرمان خودرو در حالت خاموش قفل شده و آزاد نشود، خودرو باید توسط یک تعمیرکار بررسی شده و خرابی های مکانیکی در سیستم فرمان برطرف شوند. خرابی در قسمت ستون فرمان و یا چرخ دنده ها می تواند باعث ایجاد این مشکل شود.

کلام آخر

در صورتی که خودروی شما روشن نمی شود، دلیل استارت نخوردن خودرو را می توانید در این مقاله از البرز یدک پیدا کنید. همانطور که گفته شد، استارت نخوردن خودرو عوامل مختلفی داشته و از خرابی قطعات مختلفی سرچشمه می گیرد.

در صورت یافتن عیب خودرو، شما می توانید لوازم یدکی مورد نیاز خود را از فروشگاه البرز یدک خریداری کرده و با خیالی آسوده از بابت کیفیت قطعه یدکی، از تجربه رانندگی با اتومبیل خود لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *