مقالات

۵ دلیل برای روشن شدن چراغ استپ خودرو

صفحه کیلومتر خودرو میزبان علائم و هشدارهای بسیاری است که هرکدام از آن‌ها در شرایط خاصی روشن شده تا به راننده اطلاعات خاصی در مورد وضعیت کلی خودرو بدهند. معمولا خطاهای نرم افزاری و سخت افزاری توسط کامپیوتر اتومبیل یا همان ECU تشخیص داده شده و از طریق علائم موجود در صفحه کیلومتر به راننده اطلاع رسانی می شوند.
روشن شدن چراغ استپ (STOP) یکی از همین علائم موجود در صفحه کیلومتر است که اهمیت بسیار زیادی داشته و هر راننده ای نیاز دارد تا درباره چراغ استپ و علل روشن شدن آن بداند.
اما چرا چراغ استپ روشن می‌شود؟ این علامت در صورت وقوع برخی اتفاقات روشن شده و به راننده هشدار می‌دهد که تا زمان رفع ایراد، خودرو را به طور کلی حرکت ندهد.
در این مقاله به بررسی علت روشن شدن چراغ استپ خودرو می‌پردازیم و ضمن معرفی این موارد، هرکدام را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد.

در ادامه مطلب علل روشن شدن چراغ STOP را براساس دسته بندی ایرادات مرتبط شرط می دهیم.

ایرادات مربوط به موتور خودرو

پاره شدن تسمه تایم یکی از دلایل روشن شدن چراغ استپ
در صورتی که خودروی شما از سیستم تسمه ای برای تایمینگ موتور بهره می‌برد، پاره شدن این تسمه می‌تواند منجر به روشن شدن چراغ چک شود.
پاره شدن تسمه تایم به صورت آنی باعث خاموش شدن موتور می شود. و در این حالت، چراغ STOP روشن خواهد شد. اگر در این حالت اقدام به استارت زدن موتور کنید ممکن است آسیب هایی جبران ناپذیر به پیشرانه خودرو بزنید.

کاهش سطح آب و بالا رفتن دمای موتور
در صورتی که سطح آب داخل رادیاتور کاهش قابل توجهی داشته و دمای موتور بالا برود، چراغ استپ روی صفحه کیلومتر روشن خواهد شد. در این حالت، ECU به راننده اخطار می دهد که از حرکت دادن خودرو خودداری کرده و نسبت به رفع مشکل اقدام کند. حرکت کردن با خودرویی که دمای آب نرمالی ندارد می تواند منجر به سوختن واشر سرسیلندر و یا چسبیدن پیستون به محفظه سیلندر (جام شدن موتور) شود.

کاهش سطح روغن موتور
در صورتی که سطح روغن موتور کاهش یافته و روغن موتور بسیار کهنه شود، چراغ استپ خودرو روشن خواهد شد. کاهش سطح روغن موتور و یا کهنه شدن آن می تواند منجر به بروز مشکلاتی جدی نظیر آسیب دیدن سیلندر، روغن سوزی و حتی یاتاقان زدن خودرو شود.
معمولا در این حالت،چراغ استپ به همراه چراغ روغن روشن می شود.

ایراد در اویل پمپ یا فیلتر روغن
در صورت وجود ایراد در فیلتر روغن یا خراب شدن اویل پمپ، چراغ استپ به همراه چراغ روغن روشن خواهد شد. در این حالت معمولا روغن کاری موتور به خوبی انجام نشده و احتمال آسیب رسیدن به قطعات داخلی موتور وجود دارد.

ایرادات مربوط به سیستم ترمز

کاهش سطح روغن ترمز
دومین عامل روشن شدن چراغ استپ خودرو، کاهش سطح روغن ترمز است. هنگامی که اقدام به ترمزگیری می کنید، پمپ ترمز با پمپاژ روغن نیروی مورد نیاز برای چسبیدن لنت ها به دیسک های ترمز را فراهم می کند. در صورتی که سطح روغن ترمز به هر علتی از سطح استاندارد پایین تر بیاید، قدرت ترمزگیری خودرو به مقدار قابل توجهی کاهش پیدا کرده و باعث ایجاد حادثه می شود.

تمام شدن لنت‌های ترمز
با پایان عمر لنت‌های ترمز، لنت‌ها باریک شده و باعث کاهش سطح روغن ترمز در مخزن می‌شوند. در این حالت ممکن است سنسور موجود در مخزن چراغ استپ را روشن کند.

بالا بودن ترمز دستی
در صورتی که با ترمز دستی بالا شروع به حرکت کنید، چراغ استپ روشن می‌شود. همچنین، خرابی میکروسوئیچ ترمز دستی نیز می‌تواند منجر به این اتفاق شود.
این اتفاقا به خصوص در پژو ۲۰۶ رایج است. در این حالت چراغ استپ و چراغ ترمز دستی ۲۰۶ باهم روشن می‌شوند.

روشن شدن چراغ استپ در سرپایینی و سربالایی
در صورتی که عمر لنت‌های ترمز رو به اتمام باشد و خودرو در شیب سنگینی قرار بگیرد، ممکن به علت کج شدن خودرو، سنسور مخزن روغن ترمز تشخیص بدهد که سطح روغن پایین آمده و چراغ Stop را روشن کند.

ایرادات مربوط به سیستم برق خودرو

روشن شدن چراغ استپ و سفت شدن فرمان
در صورتی که چراغ استپ خودروی شما روشن شده و همزمان فرمان خودرو نیز سفت شود، ایراد مربوط به دینام خودرو است. خرابی دینام و یا پارگی تسمه دینام مواردی هستند که منجر به این اتفاق می‌شوند.

ایراد در سنسورهای خودرو

همانطور که گفته شد، تمامی ایرادات ذکر شده توسط سنسورهای خودرو تشخیص داده شده و منجر به روشن شدن چراغ استپ می‌شوند. اما گاهی ممکن است که ایراد از سنسور مذکور بوده باشد و سایر سیستم‌های خودرو ایرادی نداشته باشند.

کلام آخر
چراغ استپ هشداری برای راننده است که می‌تواند خودرو را از خطرات بزرگی حفظ کند. بنابراین باید همواره حواس خود را به روشن شدن و یا چشمک زدن چراغ استپ جمع کنیم.
البته خبر خوب این است که روشن شدن این چراغ همیشه به معنای خرابی بزرگی نیست و تنها ممکن است با ایرادی نظیر بالا بودن ترمز دستی و یا خرابی یک سنسور کوچک مواجه باشیم. با این حال، این موضوع نباید باعث بی‌توجهی راننده به چراغ STOP شود زیرا که خرابی‌های اساسی نیز همواره در کمین‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *